Begroting 2021
portal

Programma 6 Sociaal domein

Speerpunten

Wat gaan we daarvoor doen?

Transformatie Jeugd
De gemeenten Maassluis, Vlaardingen en Schiedam zijn in 2019 gezamenlijk aan de slag gegaan met de transformatie van de Jeugdhulp. In 2021 wordt de implementatie van het MVS Jeugdmodel verder voorbereid met de intentie om dit model in 2022 te implementeren. Naast het realiseren van de juiste randvoorwaarden, betreft het voor een belangrijk deel een cultuuromslag bij gemeenten, partners en inwoners. Het uitgangspunt is normaliseren. Wanneer jeugdhulp nodig is, willen we dit zoveel mogelijk in de nabijheid en in aansluiting op de leefwereld van een kind of een gezin organiseren. Voor ons is een belangrijke randvoorwaarde dat we dit binnen een financieel beheersbaar systeem organiseren.

Transformatie Sociaal Domein
Onlangs hebben de drie gemeenten de ambitie uitgesproken om in navolging van het jeugdtraject het gehele sociaal domein voor een belangrijk deel gezamenlijk te transformeren. Er wordt een plan van aanpak uitgewerkt op basis waarvan de drie gemeenten de komende jaren aan de slag gaan met inwoners en partners. De gemeenschappelijke regelingen (ROGplus en Stroomopwaarts) spelen hierbij een belangrijke rol, maar ook de maatschappelijke partners die via opdrachten (inkoop of subsidie) activiteiten uitvoeren.

Wonen en zorg
Na de pilot 'Geclusterd wonen plus' in Zonneburcht zetten we in op een bredere uitrol in andere complexen. Dit doen we samen met Maasdelta en zorg- en welzijnspartijen. Inzet daarbij is om onze oudere bewoners zo lang mogelijk zelfstandig te laten wonen met eigen regie op wonen, welzijn en zorg. De vorm van het aanbod kan per wooncomplex verschillen en varieert van verzorgd wonen met een aanspreekpunt tot een volledig pakket van verzorgd wonen met huishoudelijke hulp, zorg en dagbesteding.
Met de ketenpartners wordt een toekomstschets uitgewerkt voor de inzet op de verschillende bestaande complexen en mogelijkheden van nieuwbouw of herinrichting. In deze uitwerking wordt ook het wonen en zorg voor mensen met een beperking of GGZ achtergrond meegenomen.  

Wmo
Wie het niet zelfstandig of met hulp van zijn of haar omgeving redt, kan een beroep doen op een Wmo-maatwerkvoorziening (bijvoorbeeld begeleiding, dagbesteding, huishoudelijke hulp, woon- en vervoersvoorzieningen). De kosten nemen toe; de oorzaken van deze stijging liggen grotendeels buiten de invloedssfeer van de gemeente, namelijk het abonnementstarief, de vergrijzing (meer hulp en dagbesteding), het langer thuis blijven wonen en de hoge eigen bijdrage in de Wet langdurige zorg (minder snel een indicatie Wlz). Daarnaast is de kostprijs voor de uitvoering van de huishoudelijke hulp verhoogd door het hanteren van reële tarieven (AmvB). Ook voor de komende jaren wordt rekening gehouden met een stijgend aantal cliënten. Er wordt kritisch gekeken waar besparingen mogelijk zijn.

In 2020 is het Wmo beleid geëvalueerd en een onderzoek naar de maatwerkvoorzieningen uitgevoerd. Op basis hiervan wordt een nieuw uitvoeringsplan opgesteld. Belangrijkste speerpunten zijn: Inzet op preventie en het voorliggend veld, coaching van de consulenten bij het indiceren van maatwerkvoorzieningen. Daarnaast zal de lobby naar Den Haag voor meer financiële middelen worden voortgezet.

Beschermd wonen en maatschappelijke opvang
In 2021 start de doordecentralisatie Beschermd Wonen en Maatschappelijke Opvang. Voor deze taken is nu centrumgemeente Vlaardingen financieel verantwoordelijk. Tijdens een ingroeipad van 10 jaren krijgen gemeenten geleidelijk steeds meer (financiële) verantwoordelijkheid voor Beschermd Wonen.  De overgang van Maatschappelijke Opvang zal op enig moment tijdens het ingroeipad plaatsvinden.  In  de tweede helft van 2020 heeft een kwartiermaker in beeld gebracht wat de aandachtspunten en gevraagde acties zijn in relatie tot de doordecentralisatie. Daar gaan we in 2021 mee aan de slag.

Mantelzorg
Om zorg en ondersteuning in de eigen omgeving te kunnen bieden, is de inzet van mantelzorgers van grote waarde. Praktische en emotionele ondersteuning van mantelzorgers zijn belangrijk om overbelasting van deze mantelzorgers te voorkomen. Daarom blijven wij ook in 2021 deze hulp bieden via de dienstverlening van Minters Mantelzorg en de vrijwilligershulp door diverse organisaties die de mantelzorgers ontlasten, zoals de Oproepcentrale, stichting Present, Humanitas Buddyzorg en VPTZ (Vrijwillige palliatieve terminale zorg). Deze organisaties spelen tevens een belangrijke rol in het tijdig signaleren van problemen bij hun cliënten. In het Netwerk informele en respijtzorg (NIRZ) delen de betrokken organisaties ervaringen en kennis. Dit zorgt voor goede contacten en betere samenwerking.

Vervoer
We willen dat iedereen mee kan doen in de samenleving. Vervoer is een middel om dit mogelijk te maken en te stimuleren. Kwetsbare mensen kunnen gebruik maken van Wmo vervoer. Om de oplopende kosten te beheersen wordt binnen de contracten de dienstverlening versoberd.

Wet inburgering
Vooruitlopend op nieuwe wetgeving, heeft de raad in juli 2019 de 'Visie op veranderopgave inburgering' vastgesteld. Op 1 juli 2021 gaat de nieuwe Wet inburgering in. Het doel van deze wet is dat alle nieuwkomers met een inburgeringsplicht zo snel mogelijk Nederlands leren spreken en schrijven op het voor hen hoogst haalbare niveau. Ook is het doel dat zij zo snel mogelijk participeren in de samenleving en zo mogelijk – het liefst betaald –  werk krijgen. Gemeenten zijn in de nieuwe wet verantwoordelijk om de randvoorwaarden hiervoor in te vullen, zoals het aanbieden van taal- en inburgeringscursussen en het begeleiden van nieuwkomers zodat een snelle integratie en (arbeids-)participatie tot stand komt. Maatwerk en persoonlijke begeleiding zijn hierbij leidend. De gemeenten Maassluis, Schiedam en Vlaardingen pakken dit gezamenlijk op. Samen met een aantal organisaties en instellingen in de regio bereiden we ons voor op de invoering van de wet.

Werk en inkomen
In 2021 wordt weer een nieuwe stap gezet in de doorontwikkeling van Stroomopwaarts, waardoor wij voorbereid zijn op de uitdaging van de toekomst. Er is sprake van een toename van de omvang van de nieuwe doelgroep, die vraagt om een intensieve aanpak. De benadering wordt daarbij gebaseerd op arbeidsprofielen, waardoor sneller en beter een match kan worden gemaakt. Daarnaast verwachten we in 2021 de sociaal economische effecten van de pandemie. Niet alleen het aantal uitkeringsgerechtigden neemt toe, er zijn ook gevolgen voor de uitvoeringskosten. Een te verwachten (indirect) effect van de crisis is de toename van de schuldenproblematiek. Hoe groot de financiële impact zal zijn, is nu nog niet te bepalen.

Deze pagina is gebouwd op 04/09/2021 11:12:21 met de export van 04/08/2021 11:47:36