Begroting 2021
portal

Paragrafen

Onderhoud kapitaalgoederen

Verkeer, vervoer en waterstaat

Wegen

Beleidskader
Het beleid is vastgelegd in de VOR (Visie Openbare Ruimte 2015-2030), de Wegenstructuurvisie Maassluis 2010-2025.

Het is de taak van de gemeente om efficiënt en met een vooruitziende blik onderhoud uit te voeren en op deze wijze invulling te geven aan de zorgplicht voor het beheer en onderhoud van de openbare ruimte. De hoofddoelen van het Wegenbeheerplan zijn conserverend beheer (het in stand houden van het bestaande) en ontwikkelingsbeheer (het uitvoeren van nieuw vastgesteld beleid). Het conserverend beheer bestaat uit storingsonderhoud (kleinschalige reparatiewerkzaamheden), groot onderhoud (bijvoorbeeld herstraten of opnieuw asfalteren) en reconstructies. Het ontwikkelingsbeheer wordt zo veel mogelijk toegepast bij groot onderhoud en reconstructies van de verhardingen. Het voordeel hiervan is, dat er minder kapitaalvernietiging plaatsvindt en dat er minder overlast voor inwoners, bedrijven en bezoekers ervaren wordt.

Het Wegenbeheerplan is het kader voor het beheer van de openbare verhardingen. Het nieuwe reeds vastgestelde Wegenbeheerplan loopt van 2017 tot en met 2021. In het Wegenbeheerplan is opgenomen dat er duurzaam wegenbeheer wordt toegepast op onder meer het gebied van geluid, milieu en bodem en materiaalgebruik.

Kwaliteitsniveau
De gemeente heeft ruim 1,5 miljoen m2 aan verschillende soorten verharding in beheer en onderhoud. Iedere twee jaar wordt een uitgebreide inspectie van de verhardingen uitgevoerd. In het najaar van 2019 heeft de laatste inspectie plaats gevonden. De daaruit voorkomende resultaten vormen de basis voor het (meer)jaarlijks wegonderhoud. Daarnaast wordt ieder jaar een schouw van de verhardingen uitgevoerd.  Deze oppervlakte is kwalitatief te verdelen in "goede, matige en onvoldoende" verhardingen. Onderstaande tabel geeft het bestaande kwaliteitsniveau van de verschillende wegtypen weer. Deze classificatie is conform de CROW richtlijnen. Uitgangspunt bij de planning voor (groot) onderhoud is een gewenste verdeling van 55% goede staat, 35% matig en 10% onvoldoende. Bij afwijking van het percentage “onvoldoende” plannen we het benodigde onderhoud op zo kort mogelijke termijn in.

Verhardingssoort *

Oppervlakte
(m2)

Goed
1 t/m 3 (%)

Matig
4 t/m 6 (%)

Onvoldoende
7 t/m 9 (%)

Asfalt**

381.187

72

20

9

Elementen beton

419.725

55

37

8

Elementen gebakken

283.738

43

40

17

Tegels

398.707

46

44

11

Diversen

54.552

39

53

9

Totaal

1.537.909

54

35

11

* Oppervlaktes en kwaliteit op basis van de inspectie wegen 2019. Verschillen in oppervlaktes ten opzichte van voorgaande jaren zijn o.a. het gevolg van onderhoud, herinrichting en areaaluitbreidingen. Bij de inspectie/inventarisatie van de verhardingen hebben we tevens een inhaalslag gemaakt wat betreft ons gegevensbeheer. Door de areaaluitbreidingen in o.a. Balkon en Wilgenrijk is het areaal gegroeid tot ruim 1,5 miljoen m2.
** In de resultaten is de verbeterde kwaliteit door reconstructie van het asfalt van Laan 1940-1945 (vanaf Julianalaan tot het Havenplein en de Westlandseweg (vanaf de Uiverlaan tot de Kwartellaan) in 2020 nog niet opgenomen.

Deze pagina is gebouwd op 04/09/2021 11:12:21 met de export van 04/08/2021 11:47:36