Begroting 2021
portal

Programma 3 Economie en citymarketing

Speerpunten

Wat gaan we daarvoor doen?

Citymarketing
De afgelopen jaren heeft Maassluis zich in de regio succesvol op de kaart gezet. Er is veel gedaan om Maassluis bekender te maken in de regio en toeristen en recreanten te verleiden Maassluis te bezoeken.   Citymarketing speelt een belangrijke rol om het herstel van de vrijetijdssector na de terugval in 2020 te realiseren. Meer dan ooit tevoren besteden Nederlanders hun vakanties in eigen land en zijn ze op zoek naar nieuwe bestemmingen om te recreëren. Dit is een uitgesproken kans voor Maassluis om met gerichte campagnes het toeristisch product van Maassluis bij deze doelgroep onder de aandacht te brengen.

Unieke eigenschappen
De maritieme sleepboot historie, de vaar- en fietsroutes en de unieke camper locaties zijn belangrijke Unique Selling Points die we nog beter onder de aandacht gaan brengen. Ook is het van belang om de verblijfsmogelijkheden in Maassluis verder uit te breiden in de toekomst. Door een gerichte inzet en het versterken van de samenwerking tussen de verschillende stakeholders in de stad zal deze belangrijke economische pijler op meerdere fronten bijdragen aan de stimulering van de economie van Maassluis.
Om inzicht te krijgen in welke citymarketing activiteiten renderen, is het van belang data te verzamelen. Dit maakt het mogelijk om te zien wat wel en wat niet werkt en wat elke geïnvesteerde euro de lokale economie oplevert.

Uitstraling
In de binnenstad blijft de leegstandsverordening van kracht. Buiten dit gebied vinden er intensieve gesprekken plaats met en tussen vastgoedeigenaren. Ook in 2021 is het monitoren van de leegstaand een belangrijk aandachtspunt zeker gezien de faillissementen die vanwege Covid-19 aan de orde kunnen zijn.
Eind 2020 is er hard gewerkt aan de bewegwijzering om zo belangrijke locaties in de stad beter vindbaar te maken. Ook de camperplaatsen krijgen de lang verwachte voorzieningen en er worden stagelden geheven en geïnd en ligplaatsgelden aan de passantensteiger worden geheven.

Regionale inzet
Naast deze actieve lokale inzet, hebben wij ook nadrukkelijk een regionale aanpak op het gebied van citymarketing en vrijetijdseconomie. Wij zijn trekker van deze aanpak en werken hierin samen met de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH), de provincie Zuid-Holland en de daarbij betrokken gemeenten. Doel van deze aanpak is een gezamenlijke visie vrijetijdseconomie en een actieplan tot het verbeteren en verbinden van het huidige aanbod in de gehele regio. In 2021 zullen we met deze partijen de geformuleerde acties met elkaar uitvoeren.
Verder heeft de metropoolregio experts van het NBTC ingeschakeld om gemeenten te adviseren op de methodische aanpak en strategie van de bezoekerseconomie. Wij maken hier gebruik van en gaan waardevolle toepassingen in 2021 inzetten.

Promotie
Stichting Promotie Maassluis (SPM) zorgt ervoor dat via cross mediale campagnes, diverse activiteiten en een fantastisch informatiecentrum, het toeristisch product van Maassluis onder de aandacht wordt gebracht. Het NBTC richt zich tegenwoordig op zowel de internationale als de Nederlandse toerist, wat hen ook een belangrijke partner maakt in de promotie van Maassluis. Concreet betekent dit het volgende:

  • De naamsbekendheid van Maassluis en het recreatief aanbod verbeteren door middel van campagnes en lokale ambassadeurs. De rol van SPM is hier essentieel en komt met meetbare resultaten van hun initiatieven.
  • Het recreatieve aanbod wordt uitgebreid en de gemeente neemt hier een stimulerende en ondersteunende rol in.
  • De bezoekersaantallen van druk bezochte locaties in Maassluis inzichtelijk maken om zo betere besluiten te kunnen nemen over de effecten van evenementen en andere citymarketing activiteiten.
  • De concrete samenwerking op projectbasis met de regio gemeentes en citymarketing organisaties ter stimulatie van de vrijetijdseconomie.
  • De samenwerking versterken van alle partijen in Maassluis op het gebied van recreatief aanbod en waar mogelijk de gezamenlijke promotie op pakken.
Deze pagina is gebouwd op 04/09/2021 11:12:21 met de export van 04/08/2021 11:47:36