Wat gaan we daarvoor doen?
Wegen onderhoud en herinrichting
Versneld onderhoud wegen
In het coalitieakkoord is een bedrag van 1,5 miljoen verspreid over 4 jaren opgenomen voor versneld onderhoud van wegen. Dit zal ingezet worden voor het onderhouden van een aantal hoofdwegen. In 2020 zijn de Westlandseweg vanaf de Uiverlaan tot en met de Kwartellaan en de Laan 1940-1945 van de Julianalaan tot de Deltaweg al gerealiseerd. In 2021 staat onder andere de Maasdijk vanaf de kruising met de Dr. Albert Schweitzerdreef tot de westelijke gemeentegrens gepland.
Fietspaden onderhouden en ombouw naar asfalt
In 2021 zal er meer inzet gepleegd worden op het verhogen van de kwaliteit van tegelfietspaden. Naast het ombouwen van tegelfietspaden naar asfalt in het kader van de aanleg van de Metropolitaine snelfietsroute in de komende jaren, zal jaarlijks gemiddeld 500 meter tegelfietspad omgebouwd worden naar een asfaltfietspad.
Kademuren binnenhaven
In 2021 staan de renovaties van de kademuren aan de Helderingstraat (ST) en de Haven (M1), vanaf de Stadhuiskade tot de Zure Vischsteeg, gepland. De voorbereidingen hiervoor zijn al gestart.
Bruggen en overige kunstwerken
Door intensief onderhoudswerkzaamheden uit te voeren was het de laatste jaren mogelijk het groot onderhoud aan de beweegbare bruggen uit te stellen. Inmiddels is duidelijk dat de komende jaren zowel de Lijndraaiersbrug, de Koepaardbrug als de Schansbrug toe zijn aan groot onderhoud of renovatie. Ook een aantal kleine vaste bruggen, met name die over het Nieuwe Water langs de Weverskade, zijn in 2021 aan vervanging toe.
Watergangen en haven
Voor de het baggeren van de watergangen is het "baggervakkensysteem" van Hoogheemraadschap Delfland leidend. Dit betekent dat in een cyclus van 1 keer per 8 jaar een gedeelte van de watergangen in Maassluis op de vereiste leggerdiepte gebracht moeten worden. De meest recente baggerwerkzaamheden hebben in 2018 plaatsgevonden.
Jaarlijks worden de bodemdieptes van de binnen- en buitenhaven gepeild. Op basis hiervan wordt bepaald welke delen gebaggerd moeten worden om de gewenste nautische diepte in stand te houden.
Op dit moment heeft de gemeente nog geen beheerplan voor een meerjaarlijkse vorm van waterbeheer (baggerplan), waarin o.a. het op diepte houden van de havens en vaarwegen belegd is. Dit plan zal in 2021 opgesteld worden.
Openbare verlichting
We zorgen ervoor dat het onderhoud op orde is, vervangen oude armaturen voor LED armaturen waarbij, door de automatische meldingen van een ingebouwd monitoringssysteem, nog sneller op storingen gereageerd kan worden.
Het beheer en onderhoud van de openbare verlichting is ingericht op basis van assetmanagement, waarbij we kosten, risico’s en prestaties tegen elkaar afwegen. Om de prestaties van de verlichting te waarborgen binnen de acceptabele risico’s en tegen aanvaardbare kosten is inzicht nodig in het energieverbruik, het aantal storingen, schade door aanrijdingen en de leeftijdsopbouw van lichtmasten en armaturen. Met deze gegevens monitoren en evalueren we de genomen maatregelen.
Wat gaan we doen in 2021?
- Regulier onderhoud (inclusief schilderen) aan lichtmasten en armaturen.
- Oplossen van de lampstoringen (prognose 250).
- Vervangen van ongeveer 500 verouderde armaturen door LED armaturen
- Testen kwaliteit/stabiliteit van circa 60 masten groter dan 6 m.