Begroting 2021
portal

Financiële begroting

Beoordeling financiële positie

Overzicht incidentele baten en lasten 2021 - 2024

Conform het BBV vermelden wij de overzichten 'incidentele baten en lasten' waaronder 'incidentele reserve mutaties'. Alle reservemutaties worden aangemerkt als incidenteel.

Door inzicht in de incidentele baten en lasten te geven wordt informatie gegeven die relevant is voor de beoordelen van de financiële positie van de gemeente en de meerjarenraming door de provincie in haar rol van financieel toezichthouder.

Het verschil tussen incidenteel en structureel is niet altijd even scherp te trekken. Structurele baten en lasten zijn in elk geval die baten en lasten die in beginsel jaarlijks in de begroting, meerjarenraming en jaarrekening zijn opgenomen. Structureel is in principe langer dan drie jaar.

Meerjarige tijdelijke geldstromen waarvan de eindigheid vastligt vanwege een raadsbesluit en/of toekenningsbesluit zijn incidentele baten en lasten, ook als de geldstroom (nog) langer is dan drie jaar. Toevoegingen en onttrekkingen aan de reserves worden als incidenteel beschouwd, tenzij het gaat om reguliere onttrekkingen aan financiering- of dekkingsreserves (kapitaallasten) of om onttrekking uit daartoe toereikende bestemmingsreserves gedurende een periode van minimaal drie jaar met als doel het dekken van structurele lasten.

In de onderstaande tabellen wordt inzicht gegeven in de incidentele lasten en baten.

(bedragen x € 1.000)

2021

2022

2023

2024

Incidentele baten

Mutaties reserves

Onttrekking reserve uitvoering Sportnota

-91

-88

-88

-88

Onttrekking reserve combinatiefunctie

-18

Onttrekking reserve innovatie sociaal domein

-200

-200

Onttrekking algemene reserve t.b.v. storting sociaal domein

-600

-600

-600

Onttrekking reserve Wmo en jeugd: dekking tekorten Wmo

-216

-768

-816

Onttrekking reserve bedrijfsvoering SOW

-25

-25

-25

-25

Algemene dekkingsmiddelen

Precario kabels en leidingen

-235

Totaal incidentele baten

-1.385

-1.681

-1.529

-113

Incidentele lasten

Mutaties reserves

Storting reserve automatisering

12

12

12

12

Storting reserve Wmo en jeugd: dekking tekorten

600

600

600

Bestuur en dienstverlening

Verkiezingen

25

Veiligheid en handhaving

Bijdrage dierenopvang

10

Verkeer, vervoer en waterstaat

Tijdelijke verhoging budget verkeer en vervoer*

140

140

Beheerkosten groen: kosten onkruidbestrijding

60

60

Storting rente parkeerfonds

13

14

15

Onderwijs

Projecten onderwijs*

35

35

Sport, cultuur, recreatie en groen

Impuls groen*

100

Beheerkosten groen: grasmaaien

80

80

Beheerkosten groen: onderhoud vijvers en sloten

50

50

Wijkdeals groen*

30

30

Actieplan Spelen*

30

30

Uitvoering cultuurbeleid en versterking evenementen*

70

70

Tijdelijke uitbreiding combinatiefunctie

18

Sociaal Domein

Intensivering sociaal domein*

25

25

Integratie*

25

25

Tijdelijke formatie Vraagraak

105

Transformatie sociaal domein

200

200

Ruimtelijke ordening, bouwen en wonen

Implementatie Omgevingswet

50

Storting tekortvoorzieningen grex

11

Woon-onderzoek

30

30

Overhead

Organisatieontwikkeling

40

4

Rechtmatigheidsverklaring

100

100

Totaal incidentele lasten

1.859

1.475

627

42

* extra impuls coaltieakkoord

Onderstaande toelichting is beperkt tot de incidentele baten en lasten > € 10.000

Incidentele baten

Mutaties reserves
De mutaties in de reserves worden, conform de BBV-notitie 'structurele en incidentele baten en lasten' aangemerkt als incidentele baten.

Precario kabels en leidingen
Met ingang van het begrotingsjaar 2022 is het niet meer toegestaan om precariobelasting op kabels en leidingen te heffen. De precariobelasting kabels en leidingen voor de jaren 2020 en 2021 wordt daardoor als incidentele baat aangemerkt.

Incidentele lasten

Mutaties reserves
De mutaties in de reserves worden, conform de BBV-notitie 'structurele en incidentele baten en lasten' aangemerkt als incidentele lasten.

Extra impuls coalitieakkoord
In het coalitieakkoord zijn middelen opgenomen om te investeren in de samenleving, een aantal nieuwe doelstellingen te bereiken of bestaande te versnellen. Daarmee creëren we een stevige basis van waaruit we na deze collegeperiode verder kunnen bouwen aan een mooi en levendig Maassluis. Binnen het huidige financiële perspectief is het echter niet mogelijk om deze extra investering structureel in de begroting te verwerken.

Verkiezingen
In 2021 vinden de Tweede Kamer-verkiezingen plaats. Hiervoor is incidenteel budget geraamd.

Bijdrage dierenopvang
De gemeente heeft als wettelijke taak binnen haar gemeentegrenzen zwervend aangetroffen dieren gedurende 14 dagen op te vangen. Deze taak heeft de gemeente, evenals de gemeente Vlaardingen uitbesteed aan de Nederlandse Vereniging tot Bescherming van Dieren. De vereniging houdt zich vanaf 2022 alleen nog bezig met de wettelijke taken die moeten worden uitgevoerd waardoor een besparing wordt gerealiseerd van € 10.000 per jaar.

Tijdelijke verhoging budget verkeer en vervoer
Voor de jaren 2021 en 2022 is extra geld beschikbaar voor het goed onderhouden van trottoirs, fietspaden en wegen.

Beheerkosten groen: onkruidbestrijding, grasmaaien en onderhoud vijvers en sloten
Op basis van de bestaande contracten voor beheer en onderhoud van groen zijn de budgetten gedurende de resterende looptijd van deze contracten (2020 en 2021) verhoogd.
Om structureel de basis op orde te brengen zal niet alleen gekeken worden naar de financiële uitgaven, maar wordt er ook gewerkt aan een visie op het personeelsbestand voor groen bij Stadsbedrijf.

Storting rente parkeerfonds
Aan de voorziening parkeerfonds wordt jaarlijks de wettelijke rente toegevoegd. Wanneer de voorziening niet binnen tien jaar wordt ingezet, dient het bedrag (inclusief de wettelijke rente) te worden teruggegeven aan diegene die een bedrag in het fonds heeft gestort. In 2024 is de voorziening uitgegeven of terugbetaald, waardoor er geen rentetoevoegingen meer zullen plaatsvinden.

Uitvoering cultuurbeleid en versterking evenementen
Voor de uitvoering van het cultuurbeleid en de versterking van lokale evenementen zijn voor de jaren 2020 en 2021 zetten we in 2019 € 50.000 en vanaf 2020 structureel een bedrag in van € 70.000.

Tijdelijke uitbreiding combinatiefunctie
In de jaarschijven 2020 en 2021 is een tijdelijke uitbreiding van 0,9 fte combinatiefunctie verwerkt.

Tijdelijke formatie Vraagraak
De doorlooptijden van casussen bij Vraagraak lopen op en de zwaarte van de casuïstiek neemt toe. Dit wordt onder andere veroorzaakt door de wachtlijsten die er zijn bij GGZ en Jeugdbescherming. Voor 2021 is het noodzakelijk om tijdelijk extra formatie in te zetten.

Transformatie sociaal domein
Om de kosten binnen de jeugdhulp beheersbaar te krijgen is het noodzakelijk om de komende jaren te investeren in de ontwikkelagenda Jeugd. De investering om deze transformatie mogelijk te maken wordt ten laste van de Reserve innovatie Sociaal Domein gebracht.

Implementatie Omgevingswet
In 2021 treedt de Omgevingswet in werking. Om deze nieuwe wet te implementeren worden incidentele kosten geraamd.

Storting tekortvoorziening grondexploitaties
De verwachte eindwaarden van de grondexploitaties Noorddijk-Geerkade en Spectrum laten een tekort zien. Voor dit tekort zijn verliesvoorzieningen gevormd. Jaarlijks wordt er rente toegevoegd aan deze voorzieningen om deze voorzieningen op het juiste peil te houden. Aangezien de grondexploitaties naar verwachting in 2021 worden afgesloten, zal de rentetoevoeging alleen nog in 2021 plaats vinden.

Woon-onderzoek
Eens in de drie jaar wordt het Woon-onderzoek uitgevoerd.

Organisatieontwikkeling
Incidenteel zijn extra middelen voor de organisatieontwikkeling beschikbaar gesteld. Voor de jaren 2020 tot en met 2022 zijn nog beperkte budgetten beschikbaar.

Rechtmatigheidsverklaring
In 2021 wordt de rechtmatigheidsverklaring afgegeven door het college. Om deze verklaring af te kunnen geven, nemen de interne controlewerkzaamheden en daarmee verbonden kosten als training en automatisering toe. Voor de invoering en organisatorische inbedding is voor de jaren 2021 en 2022 een bedrag gereserveerd van € 100.000.

Het onderstaande overzicht geeft een totaalbeeld en is van belang om inzicht te krijgen of er sprake is van het materieel sluiten van de meerjarenbegroting.

(bedragen x € 1.000)

Meerjarenperspectief

2021

2022

2023

2024

Begrotingsresultaat (inclusief incidenteel)

1.904

685

-338

-80

Saldo incidentele baten en lasten

-474

206

902

71

Meerjarenperspectief (excl. incidentele baten en lasten)

1.430

891

564

-9

Conclusie
Voor de gemeente is het begrotingsresultaat (inclusief incidenteel) van belang, het maakt immers niet uit of de lasten en baten een structureel of incidenteel karakter hebben.

Voor de provincie is het meerjarenperspectief (exclusief incidenteel) van belang. In het kader van financieel toezicht beoordeelt de provincie namelijk of de gemeente in staat is haar structurele lasten te dekken met structurele baten.
Geconcludeerd kan worden dat de gemeente Maassluis vanaf 2024 een materieel sluitende begroting heeft.

Deze pagina is gebouwd op 04/09/2021 11:12:21 met de export van 04/08/2021 11:47:36