Ontwikkelingen
Gevolgen gemeenten
De veranderingen in de samenleving leiden ook tot veranderingen voor de gemeenten. Om hierop meer zicht te krijgen heeft de VNG heeft een overzicht gemaakt van de financiële effecten voor de gemeentelijke taakvelden en begroting.
Voor crisisbeheersing, noodmaatregelen, kosten van de GGD en toezicht (BOA’s) werd aanvankelijk gedacht dat de extra inzet beperkt zou zijn tot enkele maanden. Het lijkt nu waarschijnlijker dat de extra inzet en kosten doorlopen tot en met het eerste kwartaal van 2021. De inkomsten lopen terug voor havengelden, markten, sportaccommodaties (binnen en buiten) en zwembaden. Het dividend zal voor veel deelnemingen lager zijn. Voor culturele instellingen, waaronder musea en theaters, wordt steeds meer de vraag of en op welke wijze de voorziening voor de langere termijn behouden kan blijven. De financiële effecten op de langere termijn op het sociaal domein laten zich nog erg moeilijk inschatten. Wel is duidelijk dat vrijwel alle taken worden beïnvloed. Opvallend is ook dat veel taken en zorg niet is verleend, vaak ook op verzoek van inwoners.
Situatie in Maassluis
In Maassluis hebben we ons in 2020 gericht op crisisbeheersing, het toepassen van de maatregelen van de Rijksoverheid (vertaald in de regionale noodverordening), voorlichting en handhaving van deze maatregelen, toetsing van protocollen voor horeca, sport en cultuur en het inzetten van (financiële) steun waar nodig. Ook 2021 zal in het teken blijven staan van voorlichting en handhaving van de maatregelen, meer lokaal georganiseerd en bestuurd met de Wet tijdelijke maatregelen COVID-19. Op het moment van schrijven is deze wet nog niet vastgesteld.
In 2021 willen we ook inzicht krijgen in de maatschappelijke en financiële impact van de coronacrisis op de middellange termijn. Deze maatschappelijk impact wordt in beeld gebracht aan de hand van beschikbare informatie van VNG, CPG, SCP etc., maar ook in samenwerking met het kenniscentrum MVS. Daarnaast gaan we in dialoog met de stad. We gaan het gesprek aan met onder andere het onderwijs, de horeca, verenigingen en ondernemers om te horen hoe de afgelopen maanden zijn verlopen, wat de directe gevolgen zijn van de crisis en in hoeverre de gemeente hierin een rol kan spelen. Deze inventarisatie moet leiden tot een beleidsmatige aanpak voor de middellange termijn gericht op het vasthouden wat goed gaat en steun organiseren waar nodig.
Scenario’s bijstandsontwikkeling Maassluis
De coronacrisis heeft ook grote effecten op het aantal verstrekte uitkeringen in Maassluis.
Tot op heden is er een substantiële stijging van 121 uitkeringen (van 757 uitkeringen in januari naar 878 in augustus). Deze stijging met 121 uitkeringen is voor het grootste deel een gevolg van de Tozo-uitkeringen. Als we de stijging van de uitkeringen door de Tozo, vanwege de separate financiering), buiten beschouwing laten is er sprake van een stijging van 754 naar 775 uitkeringen; een stijging van 2 à 3% (in plaats van de begrote daling met circa 1%).
Als die trend de rest van 2020 doorzet, zal het aantal uitkering in december met circa 5% gestegen zijn.
Ontwikkelingen 2021 en 2022
Hoe deze ontwikkeling vanaf 2021 verder gaat, is afhankelijk van hoe de Nederlandse economie zich herstelt van de corona-crisis. Adviesbureau Berenschot heeft een vertaling gemaakt van het effect van een aantal scenario’s (zwak herstel, matig herstel, volledig herstel) op het bijstandsvolume en de bijbehorende kosten.
Begrotingsjaar 2021
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Aantal begin jaar | Stijging tot eind jaar | UItkeringen eind 2021 | Meerkosten uitkeringen | Meerkosten uitvoering | Totaal meerkosten | |
Begrotingsjaar 2021 | ||||||
Zwak herstel economie | 792 | 28% | 1.014 | 2.235 | 417 | 2.652 |
Matig herstel economie | 792 | 16% | 919 | 1.523 | 284 | 1.807 |
Volledig herstel economie | 792 | 11% | 816 | 750 | 140 | 890 |
Begrotingsjaar 2022
(bedragen x € 1.000) | ||||||
Aantal begin jaar | Stijging tot eind jaar | UItkeringen eind 2021 | Meerkosten uitkeringen | Meerkosten uitvoering | Totaal meerkosten | |
Begrotingsjaar 2022 | ||||||
Zwak herstel economie | 1.014 | 17% | 1.186 | 5.190 | 969 | 6.159 |
Matig herstel economie | 919 | 9% | 1.002 | 3.098 | 578 | 3.676 |
Volledig herstel economie | 816 | 3% | 840 | 1.110 | 207 | 1.317 |
Het uiteindelijke budgettaire effect voor Maassluis hangt af van de definitieve hoogte van de BUIG (uitkeringen) en de compensatie voor uitvoeringskosten via de algemene uitkering.