Reinigingsheffing
De reinigingsheffingen bestaan uit twee belastingen: de afvalstoffenheffing en de reinigingsrechten.
De gemeente heeft de wettelijke plicht om huishoudelijke afvalstoffen in te zamelen. De kosten voor het inzamelen van huishoudelijk afval worden, op grond van artikel 15.33 van de Wet Milieubeheer, verhaald op de aanbieder van het afval door middel van de afvalstoffenheffing. Een gemeente heeft een grote mate van vrijheid bij de invulling van de afvalstoffenheffing. Het gemeentebestuur mag de heffingsgrondslag en de heffingsmaatstaf bijvoorbeeld zelf bepalen.
De inzameling van bedrijfsafval wordt bekostigd uit de reinigingsrechten. Voor deze niet‐verplichte diensten kan geen afvalstoffenheffing worden geheven. De kosten voor deze dienstverlening worden gedekt uit de reinigingsrechten. De reinigingsrechten zijn een retributie.
Voor zowel het reinigingsrecht als de afvalstoffenheffing geldt dat de geraamde baten de geraamde lasten niet mogen overschrijden. Om de mate van kostendekkendheid te tonen, geven de overzichten de lasten op het product c.q. taakveld en de extracomptabele lasten (zoals overhead) weer. In de overzichten staan ook de geraamde opbrengsten genoemd. De definitieve tarieven voor 2020 worden in december met een separaat raadsbesluit vastgesteld.
Huishoudelijk afval
Op het gebied van de inzameling van huishoudelijk afval nemen de kosten al enige jaren toe. Ook landelijk is dat de trend (landelijke stijging van de afvalstoffenheffing in 2019 5% en in 2020 8%). Dit wordt onder meer veroorzaakt door een stijging van de stort- en verwerkingskosten voor onder andere grofvuil, restafval en enkele andere afvalstromen. Daarnaast gaat het rijk, na de verhoging van de afvalstoffenbelasting in de afgelopen jaren, nu een CO2-heffing invoeren op het verbranden van afval. Ook deze heffing zal moeten worden doorberekend in de gemeentelijke afvalstoffenheffing.
Om te voorkomen dat er kosten vanuit andere gemeenten worden neergelegd bij onze inwoners, zijn acties ingezet om het afvaltoerisme uit te bannen. Daarnaast wordt vol ingezet op het scheiden van afval en het efficiënter werken om op die manier de kosten van de afvalinzameling beheersbaar te houden. Deze maatregelen zorgen er voor dat een aantal kosten omlaag bijgesteld kunnen worden. In plaats van een autonome stijging leidt dit tot een daling van de afvalstoffenheffing met circa 2%.
Omdat de toename van de kosten van afvalinzameling al enkele jaren gaande is, is de voorziening afvalinzameling geheel uitgeput. De voorziening moet zich op termijn weer langzaam vullen. In de exploitatie van de reiniging wordt ook (een deel van) enkele taken gedekt die niet geraamd worden op het product huishoudelijk afval, maar elders in de begroting. Voor de reiniging gaat het om 65% van het product Straatreiniging en 100% van de lasten van kwijtschelding. Daarnaast wordt in totaal afgerond € 1,1 miljoen aan overhead toegerekend. Het dekkingspercentage komt hiermee uit op 100%.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verwijderen huishoudelijk afval | 3.610.975 | 984.614 | 382.287 | 4.977.876 | -106.423 | -5.855.000 | -5.961.423 | |
Straatreiniging (65%) | 519.801 | 90.704 | 610.505 | 0 | ||||
Kwijtschelding gem.bel. (100%) | 357.808 | 13.577 | 371.385 | 0 | ||||
Mutatie voorziening | 1.657 | 1.657 | 0 | |||||
Totaal | 4.490.241 | 1.088.895 | 382.287 | 5.961.423 | -106.423 | -5.855.000 | -5.961.423 | 100% |
Bedrijfsafval
Hoewel de exploitatie van bedrijfsafval al enige jaren onder druk staat, blijven we deze dienst vooralsnog aanbieden. In 2020 is hier extra aandacht voor geweest en ook in 2021 wordt dit gecontinueerd. Contractbeheer en geïntensiveerde controles aan de poort hebben geresulteerd in een stijging van de inkomsten die structureel is ingeboekt. De vermindering van de vermenging van bedrijfsafval met huisvuil krijgt ook extra aandacht, waardoor deze lasten verschuiven van huisvuil richting bedrijfsafval. De extra inkomsten dekken deze hogere lasten, zodat de exploitatie van bedrijfsafval kostendekkend kan blijven.
Voor het inzamelen van bedrijfsafval worden de lasten geraamd binnen het taakveld Verwijderen bedrijfsafval. Vervolgens wordt er extracomptabel overhead aan toegerekend. De geraamde inkomsten worden bijeengebracht door de reinigingsrechten die geheven worden van de gecontracteerde bedrijven. De geraamde inkomsten stijgen met 1,6% ten opzichte van 2020.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Reinigings recht | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Verwijderen bedrijfsafval | 248.649 | 64.000 | 312.649 | -312.649 | -312.649 | 100% |