Overige belastingen en heffingen
Verordening lijkbezorgingsrechten
In de verordening lijkbezorgingsrechten worden de tarieven bepaald waarmee de lasten in de exploitatie
van de begraafplaatsen moeten worden gedekt. De tarieven zijn marktconform maar niet kostendekkend.
De kostendekkendheid van de lijkbezorgingsrechten neemt toe ten opzichte van voorgaande jaren vanwege een lagere rentecomponent, waardoor de kapitaallasten lager zijn dan voorheen. Dit leidt tot een kostendekking van 95%. Wanneer de onttrekking aan de voorziening buiten beschouwing wordt gelaten, is het dekkingspercentage alsnog 84%.
Lasten taakveld | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Rechten | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Begraafplaatsen | 485.073 | 89.038 | 574.111 | -13.567 | -470.900 | -484.467 | ||
Mutatie voorziening | 0 | -60.263 | -60.263 | |||||
Totaal | 485.073 | 89.038 | 0 | 574.111 | -73.830 | -470.900 | -544.730 | 95% |
Havengelden (zeehavengeld, binnenhavengeld, bruggeld, ligplaatsgelden en liggeld pleziervaartuigen)
Bij het vaststellen van de hoogte van het zeehaven‐ en binnenhavengeld sluiten we, conform de overige gemeenten van de regio, aan bij het Havenbedrijf Rotterdam. De tarieven voor 2021 zijn op dit moment nog onbekend.
Bij de havens is alleen rekening gehouden met de exploitatielasten van de havens. Met de kapitaallasten van de kademuren is in dit overzicht geen rekening gehouden.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkend heid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Bruggen, tunnels en viaducten | 305.179 | 65.898 | 371.077 | -9.772 | -13.826 | -23.598 | ||
Havens en ligplaatsen | 150.129 | 3.528 | 153.657 | -78.184 | -78.184 | |||
Pleziervaart Haven | 31.993 | 31.993 | -30.694 | -30.694 | ||||
Totaal | 487.301 | 69.426 | 0 | 556.727 | -9.772 | -122.704 | -132.476 | 24% |
Rechtenverordening
De tarieven in de Rechtenverordening worden conform de VNG‐richtlijn 'Tarieven (graaf)werkzaamheden telecom' berekend. De tarieven voor 2021 zijn nog onbekend.
Door het gebruik van een digitaal systeem van melden en direct factureren, kunnen de leges en rechten vollediger en efficiënter geïnd worden. De werkzaamheden binnen deze verordening worden gecombineerd uitgevoerd met de werkzaamheden voor Hoofdstuk 18 Kabels en leidingen in de legesverordening. Deze worden dus ook altijd in samenhang met elkaar beschouwd.
Lasten taakvelden | Overhead | BCF BTW | Lasten totaal | Overige inkomsten | Leges | Baten totaal | % Kosten dekkendheid | |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
Rechtenverordening | 20.008 | 6.598 | 26.606 | -17.529 | -17.529 | 66% |
Precariobelasting
De precariobelasting voor nutsnetwerken (leidingen en kabels) wordt op termijn afgeschaft. De negentig gemeenten die deze belasting heffen, waaronder Maassluis, mogen uiterlijk tot 1 januari 2022 nog precariobelasting op nutsnetwerken blijven heffen. De gemeente mag maximaal het tarief in rekening brengen dat op 10 februari 2016 gold. Aan Evides wordt tot en met 2021 jaarlijks een bedrag van ruim 2 ton in rekening gebracht. Precariobelasting voor onder meer terrassen blijft vanaf 2022 bestaan.
Bedrijven investeringszone (BIZ) heffing
Een Bedrijven Investeringszone (kortweg BI‐zone) maakt het voor ondernemers mogelijk om gezamenlijk te investeren in hun bedrijfsomgeving. Een BI‐zone is een door de gemeente aangewezen gebied waarbinnen een bestemmingsheffing wordt geheven ter financiering van door de ondernemers in dat gebied gewenste voorzieningen.
Het te hanteren tarief, dat door de ondernemers zelf wordt bepaald, is afhankelijk van de WOZ‐waarde zoals die gold voor het jaar 2016 (waardepeildatum 1 januari 2015). Het tarief is vastgesteld op 0,12% van de WOZ‐waarde. Het genoemde tarief mag gedurende de looptijd van vijf jaar, uit wettelijk oogpunt, niet worden gewijzigd.